Værdien ved en øget produktivitet på blot 1% på et kontor med 10 ansatte er ca. 64.000kr/år (se beregning længere nede).
Der er både penge, mandetimer og sygedage at spare ved at forbedre luftkvaliteten i kontorer, viser forskning.
Det er ikke for sjov, at man siger, at indeklimaet på et kontor bidrager positivt til produktiviteten. En undersøgelse, der er foretaget af Danmarks Tekniske Universitet, viser, at ren og sund luft øger produktiviteten med op til 10% på kontorarbejdspladser.
Trivsel og sundhed på jobbet betyder rigtig meget for os, der går på arbejde hver dag, og her spiller indeklimaet en meget stor rolle. Har du en virksomhed, hvor indeklimaet ned-prioriteres, kan det have en negativ effekt, som ikke kun går ud over dine medarbejdere, men også din virksomhed.
Gladere medarbejdere
Indeklimaet på kontoret har betydning for medarbejdernes trivsel. Et dårligt indeklima kan blandt andet medføre hovedpine, koncentrationsbesvær og irriterede øjne og/eller luftveje. Med andre ord kan indeklimaet nedsætte de ansattes lyst og evne til at udføre deres arbejde, samt føre til øget sygefravær.
Danmark har de højeste løn omkostninger i hele EU
335kr. – så meget kostede det i gennemsnit i timen at have en medarbejder gående rundt på en dansk virksomhed i 2018.

Beregnings eksempel ved en øget produktivitet på 1%:
Kontor med : 10 ansatte
Lønomkostning pr. ansatte : 335kr/time
Værdi i alt : 64.452kr/år
Hvad koster en syge-fraværsdag hos Jer?
En luftrenser hjælper med at reducerer syge-fraværet, da den fjerner virus og bakterier.
Sygedage belaster også de øvrige medarbejdere, da de så må løbe hurtigere.